På gott & ont

Ser på det programmet Generation fett nu, där det handlar om storvuxna kvinnor som e stola över sin övervikt. Och visst det tycker jag är jättebra, man ska ha möjlighet till få se ut som man själv vill och trivas med.

Men att ha en skönhetstävling, ha övervikt som ett skönhetsideal..då gör man precis samma sak som man gör med smala, sätter upp en vis "standard" om hur man ska se ut för uppnå "skönhet".

Och skönhetstävling, då blir dem ju bara objekt precis som andra "vanliga" skönhetstävlingar, har man kommit längre då?

Där tappar dem mig, jag tycker man ska accpetera och älska sig själv, men aldrig utefter för att man uppfyller ett visst ideal, att man duger för man uppnår den mallen. 

Och jag förstår tanken att man vill få människor att förstå att skönhet finnas även om man e stor (för det gör det) men någonstans känner jag att sluta låta allt handla om  yttre skönhet.. (speciellt när det kommer till kvinnor).

Vill man få tjejer att må bra så sluta fokusera på utseende hela jävla tiden oavsett om det handlar om att vara vacker som smal eller stor.
"Alla tjejer har rätt att känna sig vackra, känna att deras kroppar duger"
Jag förstår välmeningen men kan man komma ifrån det att en tjej ska vara vacker, som det är någon regel att man måste vara som tjej..

Att accpetera och tycka om sig själv ska inte behöva handla om att man ska känna man är vacker. Det kan väl få handla om mer än så?
Om en tjej känner hon är vacker så är saken klar lixom.. men vi kvinnor har mer än utseende som vi kan älska oss själva för.. oavsett storlek, hudfärg och allt.  
 

Ja, vet inte om ni fattar min tanke, svår att beskriva..


Kommentarer
Postat av: Sofie

Hittade till din blogg genom Mias. Guud vad fint skrivet, riktigt bra. jag tittade också på det programmet och jag tänkte också att de sa att de inte har någon mall där, men det hade de ju. undra hur det är att vara smal på st kitts? för de sa ju att anna skipper var en nolla på snyggskalan för att hon var smal, de diskriminerar ju mer än jag nånsin hört smala människor diskriminera. Ja, jag tycker också att vi tjejer borde lära oss att uppskatta vår insida mer, man behöver inte satsa allt för att få oss att känna oss fina på utsidan, för vad händer när utsidan förändras? jag tycker tjejer ska uppmuntras att hitta det som gör de unika, det som är det fina med deras insida.. :)

2009-12-11 @ 13:21:12
URL: http://chicalicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0