Ärlig/oärlig

En tanke som jag bara ville ge uttryck för rent plötsligt.

Läser eller hör man vad någon ogillar så är ett svar nästan alltid med hos alla.
Att man hatar oärliga människor. Alla ogillar det men endå är oärlighet något av det vanligaste. Får inte ihop det :P

Och lixom, kom igen.. alla är vi oärliga ibland.. så bara fattar inte den meningen "hatar oärliga människor" och endå råder oärlighet överallt, mer eller mindre haha.

Det känns lite som människor förväntar sig bli bemötta med ärlighet och ogillar när någon inte bara kan säga som det är.
Men att själv vara det och ge en annan människa den ärligheten är inget krav man ställer på sig själv på samma sätt.

Så om man verkligen ogillar oärlighet borde man ogilla att vara det själv..och inte bara ogilla att bli bemött med det utan även att bemötta andra med det.
If u get my point..


För det är något jag har som synsätt, jag ställer inte kraven på andra, utan jag ställer dem på mig..för jag skiter i andra och deras beteende. Det är något som dem antingen vinner eller förlorar på själv.

Men jag har mina krav på mig hur jag vill vara, inte för att jag vill va schysst mot andra runt omkring, utan helt enkelt för jag bryr mig om mig själv bara..för mitt beteende visar vem jag är.. thats all I care about..vem jag är.


Och jag har lärt mig med tiden att saker blir enklare med raka spår. Men det är viktigt med att förstå skillnad mellan ärlighet och bara rent otrevlighet.
Vissa människor kräker ur sig dumma saker och ställer sig bakom meningen "Men jag är bara ärlig".
Ärlighet är inte lika med att säga precis vad man vill och vara otrevlig.
Gynnar det ingen keep it to your self. Det är bara elakt att kräka ur sig nedlåtande kommentarer och sen vara feg och gömma sig bakom med att man bara är ärlig.




Kommentarer
Postat av: Sofie

vilket tänkvärt inlägg. Ja det är verkligen skillnad att vara ärlig och bara dumt ärlig. jag hatar att ljuga, ljuger i princip aldrig, men vita lögner drar jag.. för man vill inte bli sedd som en dålig eller elak människa och ibland är det bättre att ge en oärlig åsikt än en elak. Men det är sant... alla säger att de hatar människor som ljuger men det finns så otroligt många människor som ljuger. fattar inte heller hur det går ihop. om man vill behandlad på något sätt får man ju se till att DET MINSTA man kan göra är att bete sig bra själv.

2010-04-24 @ 16:41:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0