16 augusti - Våldsamma förhållande

Det är sant som det är sagt.. Kundskap är makt. Har läst flera bloggar, speciellt en, där tjejer skriver hur dem behandlas av sina män (om man nu ens kan kalla det för män).

Och jag vet att jag kan vara kritisk mot mig själv, jag vet andra tjejer är det mot sig själva. Jag har sett dokumentärer eller läst böcker om kvinnor som lever i missbehandlade förhållande.
Där männen gör dem till inget.. vilket får dem att stanna. Kvinnor som tillochmed från början varit starka och aldrig trott att dem skulle stanna hos en sådan kille.

Men misstaget alla dessa kvinnor gjort är att när första slaget kommer att förbi se det. Va kanske inte så hård smäll, "bara" en örfil och ursäkta honom, lägga ansvaret på sig själv "jag skrek ju faktiskt åt honom, provicerade".

Och därför jag säger kundskap är makt. Jag är inte den starkaste tjejen för jag kan trycka ner mig själv ibland med dåliga tankar. (Men ingen annan får göra det..så pass tänker jag).
Alla tjejer skulle kunna hamna i sådana sits med en man. Men av allt jag läst och sett från kvinnor som kommer ur sådant har lärt mig.
Jag vet att om första slaget kommer, eller bara ens första fula ordet, så tänker jag gå. En bra kille skulle aldrig slå till eller kalla mig för hora för han blir arg eller svartsjuk.

Likväl som jag inte skulle göra det mot honom. Och varje gång jag märkt att en kille inte beter sig vad jag anser en bra kille skulle göra så går jag (gjort det flera gånger) och jag är inte ledsen för det..
Jag är inte ledsen för jag inte har dessa känslor som många kvinnor har "jag borde stanna, ta hand om honom, han kan inte må bra om han beter sig så, han har vuxit upp medett  svårt liv han behöver min hjälp"

Det är dem känslorna som gör dem stannar kvar och sen blir dem isolerade och nerbrutna. Om en man skyller sitt beteende för han mår dåligt säger jag "Då lämna mig för min skull om du verkligen bryr dig om mig, du borde inte vilja se dig själv behandla mig så, ta tag i dig själv och gå och få hjälp.. sen kanske du kan höra av dig så kan vi se"

Men en sak är säkert.. det är inte vi kvinnor som ska hjälpa dessa män att må bättre, för vi kan inte. De kommer bara bli värre, ju mer övertag de får desto värre blir deras beteende.

Därför vet jag att jag skulle gå.. inte för att jag är stark som person utan för att jag har kundskap. Och det är kundskap som räddat mig från såna män.

Kommentarer
Postat av: Sofie

det är verkligen hemskt.. jag tänker specifikt på en blogg som jag inte vet om du läser... hmm hmm men det är mia som lett mig till den.. är det samma? riktigt hemskt att man inte lämnar när man vet att man blir dåligt behandlad.. känns som vissa bara vill få uppmärksamhet på något sätt.. varför skriva det i sin blogg? och dessutom håller denna brud på med fleera andra killar som hon brukar skriva om, varför då stanna kvar med en galning? nej, svårt att förstå ibland. kram

2010-08-16 @ 11:50:54
URL: http://chicalicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0