23 december - 100% ärlig?

Jag tycker många verkar feltolka detta med att vara ärlig. Att vara väldigt ärlig handlar inte om att berätta ALLT du tycker, springa fram till folk och yttra varje åsikt om till exempel deras kläder.
ALLTID dela med dig av varje tanke du har i en disskution.

Det är inte förrens tankar kommer ut i ord som det räknas om man är ärlig eller inte. Står jag med en person och pratar och tänker "fan vilken ful/fin tröja hon har". Så vem säger jag måste berätta det om jag är en person som alltid är 100% ärlig?
Väljer jag att inget säga så kan man inte använda sig av "ärlighetskortet". Men öppnar jag min mun och uttrycker min åsikt om tröjan så då antingen säger man ju sanningen eller hittar på vad man tycker.

Och jag vet inte varför folk tolkar som att vara 100% alltid ärlig handlar om att alltid säger vad man tycker och att mycket va det skulle vara elaka saker.
Jag klarar inte människor som kräker ur sig taskiga saker och säger "vadå jag är bara ärlig".. Nej du är bara en elak människa som borde lära sig hålla käft.

Jag anser att 100% ärlig handlar inte om att säga allt som pågår i mitt huvud, alla åsikter och alla tankar.. men ALLT jag väljer att säga till dig menar jag.. annars hade jag inte sagt något, då håller jag hellre tyst.
Men mina ord är sanna.
Och får jag en fråga.. jag tänker inte titta dig i ögonen och ljuga.. inte för jag vill göra rätt mot dig (det kommer på köpet) men för jag vet vad jag tänker och jag vill känna jag va ärlig mot mig själv.

Och jag är en människa som tror på raka rör.. om man nu ska prata om något, varför linda in och gå runt? Vill man få något ur diskutionen? Vill man reda ut något? Då kan man inte hitta på massa andra "fina" ord..för då sitter det fortfarande inom en.


Och när jag för några veckor sen va i en klass så hade läraren en diskution med klassen om att en kille där blir kallad för vissa saker av några barn ute på rasterna som gör han ledsen.
Och jag kände bara "snäll använda inte ord som bredd, stor, kraftig.. för dem kallar han tjockis".
Och hon frågade denna killen om det va okej om hon sa vilket ord det va och om han ville säga det själv kanske.
Ja sa han.
Så hon va öppen och använde ordet "tjockis".
Det va vad barnen sa.. dem sa inte "bredd, stor" eller något annat inlindat fint ord.. dem kallade han tjockis och det sårade honom.
Därför ska dem andra barnen höra just det ordet också.. inget annat.
Och jag tror de är bättre att öppna locket helt och lägga alla kort på bordet.. på så sätt får det ordet inte samma makt längre.
Än att man lyfter lite och sen på med locket.. nej..då har man inte ventilerat och jag tror inte på det sättet.



Hehe jaja.. jul imorgon :P

//Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0