16 juli

Mina sätt att leva efter.

1. Jag har svårt för kalla en annan människa för ful, för mig är det ett väldigt hårt ord. Ja, någon kanske inte är snygg men ful är att ta i.
Ful för mig tänker jag på något groteskt. Många ser "vanliga" ut men inte är dem fula. Jag kan inte kasta ut det ordet lika enkelt som många andra.
Och speciellt inte bara för någon inte är i min smak.

2. Inte ens personer som ogillar mig vill jag snacka skit om.. jag kan prata om andra, det gör jag, tänker jag inte förneka.
Men jag tänker inte snacka skit (menat för mig överdriva eller hitta på något för framställa personen negativt). Om jag pratar om en person betonar jag att det är MINA upplevelser av personen. Men jag vet att precis som personer kan få negativa upplevelser av mig så har jag bra sidor.. så varför skulle inte dessa personer jag upplever dåligt också ha det?
Eller som jag brukar säga, jag känner inte personen.. jag kan inte säga bra eller dåliga saker.

3.Jag slösar inte min tid på "ogilla" personer som inte ens är involverade i mitt liv. Jag får ofta höra skitsnack om mig men thats okey.
Jag har bättre saker än tillåta mig själv gå runt med negativa känslor (för det skadar ju bara mest mig för det är jag som är bäraren av alla mina känslor).

4. Jag vill inte göra någon eller något illa bara för jag tycker dåligt om den. Till exempel om jag är ute och skulle störa mig på en tjej/kille så är det ju inte denns fel att jag går runt och stör mig.
Om någon gör något som stör mig så är det mitt beslut hur jag vill hantera hur jag reagerar.
Det är mina problem och något jag får hantera själv, jag tänker inte börja spy galla över den personen för jag stör mig.

Sett det många gånger tjejer imellan. En tjej stör sig på en annan och ska börja jävlas (oftast för hon tycker tjejen är sötare än en själv).
Jag kan också känna lite otrygghet/konkurrens när en tjej är vackrare än mig (vi är väl bara mänskliga) men inte ska hon få på fan för att jag känner så?
Det är mina egna problem.. eller hur?

5. Mina känslor mot något beslutar inte hur jag ska hantera saker. Jag blir ledsen faktiskt när jag hör människor till exempel "örk så äcklig med fåglar, önskar alla kunde utrotas".
Samma sak där, det är väl inte deras fel att vissa tänker så.
Jag kan säga jag hatar spindlar, jag får panik när jag ser en.. dem är så sjukt äckliga, sättet dem fort kan dyka upp på.. och deras ben.. gaah.
Men jag skulle aldrig göra en illa. Jag tänker inte döda en spindel för jag äcklas av dem, det är inte en känsla dem ska få lida för. Jag ropar på någon i närheten som får ta ut spindeln.
Tyck jag är mesig, jag vet vad folk tänker "bara en spindel". Men du är bara en människa, trots det får ingen göra dig illa.

6. Livet är härligt för jag väljer att se det så. Oavsett andras handlingar har jag makten att välja hur jag vill reagera.
Kalla mig för ful - tack för du bryr dig tillräckligt mycket för låta mig veta.
Går du runt och sprider saker om mig - tack för att du låter mig vara så viktig i ditt liv att du känner det är nödvändigt.
Om någon beter sig illa mot mig känner jag empati för personen. För jag vet att sättet man behandlar andra på är en spegelbild av hur man mår inom sig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0