31 juli

Sitter och kolla på animal planet och en rad andra program om djur. Just love it. Allt från elefanterna och lejonen etc. i afrika till att handla om djuren i våra hem.
Tycker det är hur kul som helst. Men ibland kommer såna creapy (tycker jag) om insekter och värst..spindlar.

Fastnade på ett här om dagen om tarantlar. My god jag satt och småskrek, tryckte upp mig i soffan och höll min kudde hårt, rysningar i hela kroppen.
Min skräck för spindlar är inte leka med.. men samtidigt så min skräck gör mig fascinerad (I guess) för jag kan inte sluta titta på programmet.

Jag må tycka vad jag tycker om spindlar men när jag såg en bit där en som studerar spindlarna och hur många arter det finns av tarantlarna sa att ibland när människorna får reda på vart spindlarna bort så kommer dem och häller bensin i deras bo och tänder på.
Massdödar mängder med spindlar.

Jag bara tänkte, är dem dumma i deras små, korkade, egoistiska huvuden. Man må ogilla spindlar, trust me I also do!
MEN att döda dem så är inte rätt, inte bara för man ogillar. Om det hade skapats en planet där spindlar inte existerade, trust me there to, jag hade mer än gärna bott på den planeten.
Men nu finns spindlar på vår planet och människan har inte rätt att bestämma vilka arter som ska få finnas här och vilka vi ska utrota.
Om majoriteten av mänskligheten kunde förstå att allt som finns här finns för skapa balans och att planeten är inte bara till för oss så hade jag haft mer respekt för min art.

Och spindlar må man tro inte skulle spela någon roll om dem försvann, dem små liven, men det skulle rubba balansen betydligt MYCKET mer än om mänskligheten försvann.


Därför när jag såg Avatar så föll jag för den för där va "min" planet. Det är så jag önskade att människan (som avatarerna gör) kunde behandla jorden och djuren.

Jag är köttätare, älskar kött. Men jag är sjukt tacksam för att jag får äran att äta ett annat liv för mitt liv ska fortgå.
Inget jag tar som en självklarhet eller som min rätt. För mig är det något fint. Och därför ska djuren behandlas med värdighet och tacksamhet innan dem slaktas.


Tyck jag är en kukoboll.. I dont care :P

Blir väl ikea idag igen fast med sis Nadde



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0