28 juni

En sak som jag har väldigt svårt för att acceptera och förstå är hur vissa djuräger kan avliva sina fullt friska djur för dem tröttnat eller inte har tid. (Skulle ni väl tänk på tidigare).
Och hur det ens kan vara lagligt i Sverige att få ta livet av ett djur som är fullt frisk och inte har några problem bara för ägaren inte orkar mer.
Men se då till att hitta ett nytt hem, det finns hem som tar emot och föröker ger djuren en chans innan man väljer avlivning.
Jag vet veterinärer som också tycker det är jobbigt, som försökt övertala ägarna att göra andra val innan men dem har varit bestämda på djuret ska bort för dem finner djurets liv inte värt att anstränga sig för det och veterinärerna har då inget val för dem har inga lagar att stödja sig bakom.

Jag förstår ett sjukt djur, någon form av problem som inte ger djuret värdigt liv.. men att bara ha tröttnat.. det är inte rätt, det är sjukt oansvarigt.. och tröttnar man ja då får man väl ta den smällen och stå ut (har man barn går man väl inte och avlivar dem om man tröttnar?)
Och det värsta är när dessa ägare kort därefter skaffar ett nytt djur..för det har jag också varit med om, hundägare som avlivat sin hund men inte långt därefter skaffar ny hund.. Eeh hallo sjuk i huvudet eller, inte lärt er något?
Sjukt fel att ens få göra så anser jag.

Och jag kan inte ens fatta hur man kan tröttna på sina djur och enkelt bara välja avlida. Va ju mycket till kärlek för det djuret.
Hade jag av någon anledning varit tvungen göra av mig med mina djur så hade jag kämpat som en blådåre och hade det fortfarande inte funkat hade jag kämpat mer.
Hade aldrig funnits i min värld att avliva ett djur som är friskt.. jag skaffade djuret, det är mitt ansvar att djuret får ett liv.
Och jag önskade att fler människor borde se att man har ett ansvar, det är inte bara att skaffa för det är kul. Och att Sverige kunde ändra och införskaffa lite fler lagar gällande djurs rättigheter. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Om man kunde avlida människor också på det sättet då hade jag dödat dig för länge sedan

2010-06-28 @ 20:27:27
Postat av: vanessa

Va sött att tydligen en person som ogillar mig tar av sin egen tid till att både läsa och kommentera mig blogg.. hahah ;) I feel mucho important hihi

2010-06-28 @ 22:29:36
URL: http://yoshiiii.blogg.se/
Postat av: Sofie

vad fan var det för en kommentar? haha så torr. det är verkligen hemskt att det finns människor som avlivar friska djur.... Min mormors granne har en liten dotter som har haft ett marsvin (hur fan kan man låta en liten unge ha ansvar för ett djur?) och när mormor frågat om det så har det framkommit att de typ haft tre marsvin om loppet på tre år. "vi insåg inte hur viktigt det var med c-vitamin" var svaret. Folk tillåts köpa djur hur som helst utan nån jävla aning om att dt är en VARELSE!!! och sen tillåts de döda den hur som helst. människor tar sig för stora friheter :(

2010-06-29 @ 10:45:51
URL: http://chicalicious.blogg.se/
Postat av: Paula

Så sant så. Det är djuren som ska ha frihet och inte bara människorna. Vi får stå upp för djuren när de själv sitter på röven.:P

2010-07-03 @ 12:49:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0