22 mars - Uppdrag granskning

Efter senaste programmet av uppdrag granskning va det många som blev rasande. Det är bra. Det är bra att programmet gick för fall som detta sker så många gånger om när en tjej våldtas.

Men just därför känner jag också, folk sitter och kollar på det o fasar över hur något sådant kunnat ske denna stackars tjej. Kan inte förstå hur folk kan utsätta en oskyldig tjej för något sådant.
Med facit i handen och ett program som ger ett klart öga över vad som hänt är det lätt att ta ställning.. för flickan, hur kan man annat? Finns inget annat alternativ och att det ens skedde det som hände henne förstår inte folk.
Hur kan man ta pojkens sida?

MEN detta sker varje dag, flera av dessa personer som fasas över att något sånt här kunnat hända flickan efter våldtäkten lovar jag själv någon gång har suttit och misstrott någon tjej i sin närhet.
Som tänkt att denna "trevliga, uppfostrade, charmiga, snygga" kille.. inte har han kunnat göra något sådant och skulle något hänt så har säkert flickan inte varit helt oskyldig.

För ingen normal människa tycker våldtäkt är rätt, det är inte där problemet ligger. Problemet är att människor väljer att ofta inte tro på flickan att det va våldtäkt.. och är det inte våldtäkt är det okej att inte ge henne stöd. Det är där samhället brister, att man ofta väljer att tro på killen, att tala illa om tjejen, förtala och stänga henne ut ur samhället.

Jag hoppas att folk som sett programmet inte bara spyr över hur folk kan ha sådant beteende utan också själv tar det till sig, att öppna sina egna ögon.
För om man bara ska sitta och tänka "hur kan folk göra så", skylla o fasa över att andra kan göra så och inte ta eget ansvar och öppna sina ögon för hur man själv agerar och tänker i såna situationer kommer saker inte ändras.

Har jag någon gång behandlat en tjej så när jag hört ryktena, hur har jag reagerat, vem och vad har jag valt att tro. Vad har jag sagt och spritt vidare.
Något som för den enskilde kan tyckas obetydelselös, om han/hon snackar.. men det blir så stort när många människor snackar och väljer vad dem ska tro på. Och där blir ett offer som får stå ut med allt detta.

Alla handlingar oavsett storlek blir en konsekvens någon får ta.. så tänk till innan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0