1 oktober - Förbjud kamphundar?

Irriterar mig så jävla mycket på okunniga människa. När man är okunnig men tror man vet allt. Det irriterar mig till max!!
Och jag är så glad att Sveriges politiker i alla fall säger nej till att införa förbud mot kamphundar. Det är ingen lösning på hundattacker..

Och jag tycker om Danmark i många sätt bättre än Sverge men där tog det ett stor steg bakåt, och har irriterat mig på det. Och när folk på gatan säger "Jag känner mig tryggare nu när kamphundar är förbjudna".
Tror människor seriöst att andra hundar inte kan attackera, bli aggressiva? Idioter är vad ni är i så fall.

Eller "Jag tycker det är rätt att kamphundar inte ska få finnas bland oss på gatorna, för inte får man gå runt med krokodiler."
Ärligt, föddes man så korkad och okunnig?

Tror ni att kamphundar födds aggressiva, med mål att göra skada? Dem födds som vilken hund som helst.. med behova av diciplin, föda och kärlek.
Och dem kan som ALLA hundraser kan bli aggressiva om du triggar fram det. Alla hundar har en röd zon..
Den vackra lugna golderetrivern kan slita sönder dig om den är tränad för det.

Och är man inte van att många småhundar är ättriga som fan och "kaxiga" men då puttenuttar alla "naaew är lillen arg?"
Det är ett aggressivt beteende precis som en stor hund och lika oaccpetabelt.

Skillnaden när en kamphund kommit till sin röda zon är att den har en högre smärtgräns än en vanlig hund och klarar därför mer. Och den skulle kämpa tills den dog. Och detta är om den är TRÄNAD, framtiggad!
Fattar folk det ordet.. och vad betyder det ordet.. jo att då måste ju någon utföra detta, träna den.. och vad/vem är det?.. jo en fakking MÄNNISKA.
Det är människor som triggar och tränar hundarna. Dem slår dem då och då redan från när dem är valpar, dem slår dem ibland när dem gjort något olydligt.. men också när dem varit duktiga (och det är inte bara ägaren som slår, det är hans/hennes vänner också) just för psyka dem, för att dem alltid ska va rädda.
Rädsla är en känsla som gör vilket djur som som helst farlig. Dem låter hundarna jaga och döda små kattungar eller andra slags djur.. för ge dem "smak" för döda, där dem står och hejar och gormar åt hunden, triggar upp situationen så mycket dem kan. 
Och en massa andra saker.. så jag har snarare medkänsla än hat för dessa stackarn som råkar ut för att få såna ägare.

Och tro mig, jag hade kunnat träna upp en goldenretriver på exakt samma sätt. Som jag sa, skillanden är att en kamphund känner inte av smärta som andra hundar.. men aggressiva kan ALLA hundar bli, det finns i alla hundar.. är ju en överlevandadsinstinkt (daah lixom) precis som vi och alla andra djur har det..


Och vet ni, Cesar Milans egna ord, att en kamphund..speciellt pitbullar är en perfekt hundfamilj om man har småbarn.
Otroligt kärleksfulla (gud det har jag verkligen sett) och glada och dem klarar av att småbarn. För det är lätt för småbarn att råka dra för hårt i djur, klappa för hårt.
Småbarn har inte den finkänsligheten än med vad som är för hårt och för nätt.
Alla djur, även vi.. om någon gör något som gör ont säger ifrån, man menar inget illa man bara säger ifrån.

En hund säger till genom att bita ifrån lite eller knuffa undan dig (som min hund gör, vilket kan bli en hård stöt för ett litet barn). Men en pitbull har en högre smärtgräns och därför inga problem om ungen drar eller rycker i den lite för hårt.

Så jag är ett stort nej för förbjuda kamphundar. Utbilda människor istället och förbjud i så fall olämpliga hundägare (även om ja jag vet det är en stor fråga hur det ska gå till.)
Men det tjänar inget på att förbjuda en ras av hundar. Vilken ras ska det bli härnäst då som människor ska spy galla över (eftersom människan tydligen har ett behov av att alltid smutskasta och rikta all missnöje emot något, människor som djur).


//Out

Kommentarer
Postat av: Mia

Skit bra skrivit Nessi. Håller med dig till max. Människor har inget hjärta längre, de är fucking sjukt hur dom kan göra mot ett litet djur som inte kan prata och säga hur dom känner. :(

2010-10-01 @ 11:39:59
Postat av: Marcus

Det där med kamphundar är en känslig fråga..

2010-10-01 @ 11:49:44
URL: http://tokigamasen.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

Bra skrivet! Jag menar det är ju för fan ÄGARNA det är fel på och INTE hundarna?! Blir så jävla less på sådanna okunniga människor som skuller på hundarna. -.-

2010-10-01 @ 11:53:25
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Jessie

Håller med dig!

Kamphundar, speciellt Pitbulls o Amstaffs är så jäääävla söta!

Allt beror på hur man uppfostrar hunden, såg ett program med Dog whisperer där nån hade en Chihuahua som trodde den ägde soffan, är fan mer rädd för en sån liten skit än en stor hund :P

Dom små verkar aldrig få nån uppfostran o är därmed oberäknerliga :P



Jag tycker det är bra att dom sket i förbudet!

2010-10-02 @ 17:29:23
URL: http://sarakechi.blogspot.com
Postat av: eddie

Tur nån har vett i huvudet. som ägare till en "kamp"hund...........

2010-10-03 @ 06:37:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0