11 april - Nyfiken

Hur får man ut vissa känslor i ord? Jag vet inte varför men jag har alltid fascinerats, även om det låter fel, av vad jag kallar för natzifilmer, andra världskriget, judeutrotningen.
Jag vet inte varför.. jag vet inte om jag vill försöka greppa det, men det går inte. Hur en människas ondhet kan va så.. stor.
Vart kommer det ifrån? 

Jag har vuxit upp i en värld där det är naturligt, människa som djur.. ett liv är inte bara ett liv. Någon organism som frodas. Det är känslor, tankar, upplevelser som gör detta livet så värdefullt.
Och jag försöker, jag försöker förstå hur vissa människor inte kan se någon annans liv lika värdefullt som sitt egna.
Är det bara du som föddes värdefull och varför i så fall? Vart har du fått det ifrån att du är viktigare? Varför skulle just du föddas så men inte någon annan?
 Vad skiljer din kärlek för dina barn åt från en annan förälders kärlek åt denns barn? Varför skulle inte den personen vilja leva precis som du vill leva.

Jag greppar inte.. antagligen för att det kommer så naturligt för mig. Jag är varken uppvuxen eller lärd att vissa människor inte är människor. Att det inte är personer precis som jag, utan smutsiga, äregiriga och inget värda.

När man tvingar människor av allt dem har på kroppen, tvingar dem in i kammare och man hör deras skrik, hur dem kämpsar, deras rädsla och man sen föser ut alla dessa kroppar och bara bränner upp dem..som dem aldrig existerat, känt, tänk, levt precis som dem själva.
Trots allt man är lärd sen barndom, fanns där inget inom en som viskade till en att detta är inte rätt..trots allt man lärt sig i sin barndom?


Jag är nyfiken, för många gånger finns filmer om alla de som överlevt koncentrationlägrena och jag har sett, jag har lyssnat.. jag har aldrig greppat handlingarna.
Jag skulle vilja höra de som genomförde handlingarna.. jag vill höra deras sida. Inte dem som tvingades till det, utan dem som faktiskt hade värderingen att detta va rätt, som gjorde dessa handlingarna i vad dem ansåg va något som skulle göras, något bra.
Jag skulle så gärna vilja höra dem.
Jag tror att det är det jag försöker greppa. Jag förstår hur vissa kan utföra handlingar för dem hade sig själva att tänka på, dem hade sina ordrar.
Men dem som gjorde det för sin tro.. jag vill höra vad dem skulle ha att säga. Jag vill in i deras känslor och huvudena.
Inte för att döma och spy över dem.. för att jag bara helt enkelt vill veta, nyfiken.

Jag har hört den andra sidan. Jag vill höra deras, inte för jag menar det finns ursäkter.. bara ren nyfikenhet..för i grunden, dem är människor med.. precis som du och jag.


//Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0