Vem gav dig rätten

Jag undrar du som har fördomar mot andra, du som har åsikt om andra människors värde. Vem gav dig rätten att tro du står över, varifrån fick du tron att du har mer rättigheter än de du fördömer?
Varför tror du att du ska ha mer rätt till ett bra liv?
Har inte alla som föds det?

Vad är skillnaden på dig och den person du inte ens känner men fördömer för han/hon kanske har en annan nationalitet/hudfärg/annat sätt alla vilja leva sitt liv på?

På vilket sätt blir ditt liv bättre genom att hysa hat mot andra? Varför kan inte, lik precis som du själv vill kunna leva ett fritt liv ge andra rätten att få ha ett fritt liv?

Det finns massor med olika kulturer, språk, utseenden, åsikter.. men oavsett hur mycket än dessa sakerna skiljer oss ifrån har vi alla en gemensam nämnare.. vi är alla människor och inget av oss valde vart vi skulle födas. Så varför ska någon annan få ha rätten att kränka en annan på grund av något vi inte kan styra över själva?
Och även de saker vi kan styra över.. har man inte rätt att välja själv? Hade man inte haft det hade man inte fötts med en egen vilja iheller.. då hade väl alla födds med din vilja om det va menat att du ska bestämma?

Tycker du att det är rätt av någon att hata/kränka dig för du föddes i Sverige? Eller för att du har drömmar eller mål som inte passar in i deras vilja av hur livet ska se ut? 

Är det inte fint att det finns så många olika typer av kulturer och människor? Och om du fick bestämma hur världen skulle se ut, alla skulle se ut som du tycker människor ska, alla ska leva efter det sättet du tycker människor ska.. på vilket sätt gör det ditt liv bättre eller sämre?
Hur ändra det din situation i livet?

Lev ditt liv genom att koncentrera dig på ditt egna liv och vad som gör dig lycklig. Välj fritt hur du vill klä dig, vem du vill leva med, välj vilken hobby du vill ha, välj vart du vill bo, vad du vill jobba med.. fyll ditt liv med det som gör dig lycklig.
Och släpp tanken på hur andra ska leva för du ska va lycklig. Ingen lever för du ska välja hur dem ska leva sina liv för du ska må bra.
Du lever för dig själv och låta alla andra människor också leva för sig själva och välja vad som gör dem lyckliga.

Tar du den rätten ifrån dem tar du även den rätten ifrån dig själv.



//Out

Kommentarer
Postat av: ck

var det inte du som hade ett långt inlägg om plasikkirugi? du kanske borde koncentrera ditt egna liv . vem gav dej rätten? lite dubbelmoral kan ja tycka.

2011-02-11 @ 17:25:33
Postat av: Vanessa

Jag skrev ingenstans om att plastkirugi är fel eller att de människor är mindre värda eller bör bemötas med fördomar.

Jag själv, som jag skrev i det inlägget, har genom gjort plastikoperation.



Det inlägget handlade om att jag anser inte att en människa ska tro den blir vackrare och bättre än alla andra bara för man genomgår plastikoperation. Jag anser mig inte vara snyggast i världen för jag gjorde det..

Så nog koncentrerar jag mig på mitt egna liv.. jag har fortfarande fötterna på jorden trots ingreppet. Jag är inte vackrare än en människa som inte gjort det.. och min åsikt va just det att sitt inte och tyck du är all that bara för du genomgått en plastikoperation.

Det är skillnad på göra en förändring så man mår bra med sig själv och på att gör en förändrig och efter det tro man är snyggast i världen och ser ner på andra.

2011-02-11 @ 17:32:31
Postat av: ck

ja om formulerar mig lite .. va tror du andra tjejer tänker om dej när du går på krogen i kort kort kjol o urringat ? dom tror samma om dej. o så är det bara så du vet .. även om du inte är som dom där c - skådisarna som gör karriär med brösten så tänker dom samma om dej .. så vem ger dej rätten?

2011-02-11 @ 18:27:29
Postat av: Vanessa

Jag tänker inget om människor jag inte involverar mig i.

Hur vet du att JAG dömer tjejer ute? Skriver jag det?

Jag har till ex en bekant som fixade brösten.. det slog slint i hennes huvudm hon betedde sig odrägligt och tyckte hon va mer än andra människor för det.

Och det anser jag inte va anständigt beteende.

Men hur ska jag kunna döma en tjej jag inte känner och säga hon tror sig va bättre än andra människor?



Jag känner ju inte henne, jag har inte pratat med henne.. jag vet ju inte. Så jag skriver ingenstans i mitt inlägg att jag dömer människor jag inte känner.

Jag pratar om de som beter sig dåligt att tänka efter, man behöver inte börja bete sig odrägligt och tro man ska ha förmåner för man anser att man är så jävla sexig.



Och du skriver som att folk får döma mig men inte jag dem. Men jag vet att folk dömer mig, som aldrig ens pratat med mig.. och just därför jag inte gör det själv.

Vill folk döma mig varsegod. Men jag vet att jag har ingen negativt beteende mot andra, jag beter mig inte illa, jag trycker inte ner folk, jag är inte taskig, jag tror inte jag är en jävla drottning som har rätt till komma först i kön, bli serverad först osv.



Och varför kan du inte skriva vem du är, vara anonym? Varför är du så rädd? Du vågar inte stå för dina åsikter du skriver just nu.

VET du hade aldrig kommit to my face och sagt dina åsikter till mig...



Sluta va så negativ.. varför tycker du att människor ska vara negativa mot varandra? Är det inte en bra sak att jag anser att människor inte ska värdesättas efter ti ex hudfärg/natonalitet osv? Vill du jag ska döma dem eftersom du klagar på inlägget?

2011-02-12 @ 09:22:29
Postat av: ck

Jag vill inte va taskig.. men tror verkligen vissa människor att dem bli snygga bara för de fixar tuttarna? Jag klarar inte det, brudar som tror att dem är ALL THAT för dem skaffar silikon)sen skriver du- (Jag tänker inget om människor jag inte involverar mig i.) hmm :) du snackar emot dej själv lite kan ja tycka;) o du har valt själv skriva en blogg så då kan man ju få va berädd på att nån kritisera dina inlägg o ja kunde inte låta bli nu :) men ja ska inte göra det mer eftersom det känns som att ja trampa dej lite tårna nu ;) ha det så bra

2011-02-12 @ 12:30:42
Postat av: Vanessa

Du trampar inte mig på tårna.. men det är löjlgit at du ska vara anonym. Vad är DU rädd för? Jag står i alla fall för mina åsikter :)



Exakt och i den meningen syftar jag på de brudar som håller på så. Det finns massor av tjejer som fixar tuttarna men som inte tror dem är så jävla märkvärdiga efter det. Dem har gjort det för dem ska må bra och dem är endå trevliga personer efteråt.

Så jag syftar på just de personer som efter en bröstop. eller annan op. och sen blir helt diviga.. för jag har träffat på flera sådana.



Jag pratar inte om de brudar jag aldrig träffat, aldrig pratat med och jag pratar inte om de som inte håller på så.

Men det finns brdura som gör, upplevt det själv och dem jag syftar på.

Men du kanske tycker sådant beteende är okej? Att man ahr rätt att tro man är bätre än någon annan bara för man skaffat silikon?

Jag anser man fortfarande e en människa

2011-02-12 @ 13:31:53
Postat av: Sofie

hmm så om man skriver ett inlägg där man klagar på folk som snackar skit om andra eller ser ner på andra så är man själv likadan? Den där CK är lite väl långsökt. Du klagade på en attityd hos tjejer, medan du inte tycker man ska klaga på människors personlighet/utseende/etnicitet osvosv. Den där CK vill nog bara göra allt för att hitta nåt o klaga på, thats what I think.



/sofie

2011-02-15 @ 18:07:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0