Hur vet man när ett ord är ett skällsord?

Mitt liv är tråkigt. Haha.. tänkte skulle skriva ett inlägg, men finns ju inget att skriva. Brukar bli mest bara att jag skriver mina tankar och så..
Men inga sådana har jag idag.. för idag är jag TRÖTT.. känns som jag jobbat två veckor utan helg.. men.. eeh det är en måndag, efter en lugn helg och jag sovit som en bebis natten nu mot måndag.

Fattar noll.

Jo jag kan säga för såg BB igår och det här med ordet "negeboll" att folk tar illa vid sig av att bli kallad för neger.. lever jag i en annan värld för jag anser inte neger/negress vara ett skällord.. nigger ja men fan inte neger. Är det snart skällsord att kalla dem svarta? Mörka? Vad fan fååår man säga? För att ens påpeka vilken hudfärg är tydligen fel känns det som... =/
Jag blir lixom inte arg om någon kallar mig vit.. jag är ju vit.. ska dem kalla mig svart, blir ju fel.
Det är som kalla mixade för mulatter.. ska de med bli arga för det?
När fan vet man när ett ord är ett skällsord? För jag lovar säger jag neger om en mörk så menar jag inget illa, ren fakta bara.. som man är vit/gul/mulatt.. jag fattar verkligen inte.. Im sorry.
Jag ser inte det som dåliga saker, jag bara ser det som "det är vad det är".
Jag ser verkligen inte neger som ett dåligt ord utan bara som en beteckning.. och ordet negress tycker jag låter skitfint att säga.. låter så.. mjukt och som en vacker tjej tycker jag, för det är den bilden jag får.

Blir tokig och att man måste akta sig för allt vad man säger för människor kan inprincip ta allt som något negativt/rasistiskt.. skitjobbigt.
Jag är lixom bara uppvuxen med att man säger "negerboll".. jag syftar inte på ens en rasistisk tanke.. tänker inte ens på mörka människor när jag säger det.
Man allting blir så "cencuerat" för folk tar illa vid sig av så mycket och hänger upp sig.. som klassiska exempelt "då borde man inte få säga vitlök"
Allt är så ansträngande för många människor tar så mycket personligt. Och lixom reagerar så hårt.. jag har oehört svårt att säga "chokladboll" för det är inte vad min hjärna lärt sig att det heter :P

Och som sagt, jag säger neger om någon är mörk.. för mig är det inget skällsord.. tycker det låter fan finare än säga "mörk/svart"
Jag hade också gärna haft annat ord än "vit".. fan tråkigt ju..

Ett minne:
Naddes mening en gång när hon skulle beskriva en man: "Det kom en mörk, svart, neger...." blablabla.
Hahahah.. glömmer det aldrig för lixom "Eeh räckte det inte med ett av orden för att beskriva?"


//Out


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0