Vad är jämlikhet?

Vad är jämlikhet? Att det är lika många kvinnor som män i ett yrke eller att oavsett procentdelningen över män och kvinnor så är alla där för de har underlag för att förtjäna att få vara där?

Jag tycker ibland att kära Sverige tänker så myyycket på att ALLT ska va jämlikhet att i all denna koncentrationen på att eftersträva det..så blir det ju inte jämlikhet endå.
Vill man ha jämlikhet sluta tänka så mycket på det.. det är väl inte jämlikhet att "vi måste ha fler tjejer/killar i denna jobbbranchen så de som eg. inte är kvalificerade för det får jobbet istället för någon annan som är.. bara för jämna ut könkvoteringen".

För mig är det där inte alls jämlikhet.. vill man ha jämlikhet sluta tänka på kön, hudfärg etc. och bara låt människor utefter deras förmåga få det som de förtjänar. Sen om där är mest tjejer eller killar i en jobbbranch så fine.. då är det det.. vem bryr sig?
Inte jag i alla fall.. för jag tror på jämlikhet och tror på att alla de som fått har fått för de förtjänar det inte för dem hade ett viss kön.
Och de som fick ett nej fick inte iheller ett nej för dem hade ett viss kön.. någon annan va bara "mer rätt" för det jobbet.
Sluta tänka så mycket på att det ska vara jämlikt i hur många män och kvinnor där finns på jobb.

Min kille sa att en kvinna fått som barndsoldat i Lund tror jag, just för att de måste jämna ut könkvoteringen och bli mer "jämlikt" men att hon har jätteproblem med slangen och så.
Jag känner.. börjar mitt hus brinna vill jag att de brandmän som kommer klarar av att släcka elden.. jag bryr mig faktiskt inte ett skit om det är mest män eller kvinnor, bara min brand blir släckt.

Och ska det inte vara så? Menar inte att det är fel att kvinnor blir barndsoldater men oavsett kön så måste man ju va kvalificierad..
Det är inte jämlikhet att låta någon annan gå före pga av kön.. män som kvinnor.

Och vad gööör deeet om de är mest män eller kvinnor i ett jobbyrke? Spelar det verkligen någon roll? Jag som är för jämlikhet bryr mig inte.. just för jag är för jämlikhet. Det spelar ingen roll så länge de som är där fick jobbet för de rätta skälen.


//Out

Kommentarer
Postat av: M

Undra om kvinnan var lesbisk, annars ska väl en kvinna kunna hantera slangen? ;) hahaha

2011-03-14 @ 20:46:08
Postat av: Vanessa

Hahahah.. så kass så jag måste flabba :P

2011-03-14 @ 20:49:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0